Wat komt aan bod in psycho-educatie materialen?

Psycho-educatie kan kinderen helpen inzicht te krijgen in zichzelf en anderen: Wat voel je in verschillende situaties en waarom? Hoe reageer je daarop? En wat is de reactie van de ander? Beter begrip van de communicatieve functie van emoties helpt kinderen hun eigen gedrag te sturen en relaties met anderen op te bouwen. Ook is psycho-educatie geschikt om met kinderen met een TOS in gesprek te gaan over hun TOS. Wat is het? Hoe ziet de TOS van het kind eruit en welke invloed heeft dat? Als kinderen inzicht hebben in hun eigen TOS kunnen zij daar rekening mee houden in sociale contacten en anderen beter uitleggen wat hen kan helpen.

Er zijn verschillende materialen voor psycho-eductaie voor kinderen met een TOS ontwikkeld. Alle (bij ons beschikbare) materialen zijn inhoudelijk beoordeeld. Welke onderwerpen komen aan bod?

Onder Theoretische achtergrond vindt u per onderwerp uitleg over wat ermee wordt bedoeld. We bespreken de onderdelen van emotionele competentie en communicatieve redzaamheid die in veel materialen aan bod komen.   

In het schematisch overzicht met psycho-educatiematerialen vindt u per materiaal welke aspecten veel (groen) een beetje (oranje) en niet worden behandeld (rose). De materialen zijn geplaatst onder drie leeftijdscategorie├źn: 4-6 jaar, 6-10 jaar en 10-14 jaar. Als materialen geschikt zijn voor meerdere leeftijdsgroepen, komen ze in meerdere categorie├źn voor.

Tot slot vindt u onder Materialen psycho-educatie beschrijvingen van de materialen, informatie wie de materialen heeft gemaakt, voor welke doelgroep ze bedoeld zijn en voorbeelden van oefeningen.  

Als u ook materialen heeft ontwikkeld die we toe kunnen voegen aan het overzicht, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.