Nieuwsarchief

Jij en je TOS. Weet jij wie je bent?

Als je nieuwe mensen tegen komt en je hebt een Taalontwikkelingsstoornis (TOS ) is het vaak slim om even iets te zeggen over je TOS. Dan weet de nieuwe persoon dat hij niet hele moeilijke zinnen moet maken. Of dat hij je soms de tijd geeft om na te denken. Maar dat ‘even iets zeggen’ is makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is er dan eigenlijk met je aan de hand?

Om anderen je ‘gebruiksaanwijzing’ te vertellen moet je eerst zelf weten wat het probleem is. Maar veel kinderen met TOS weten niet goed wat er met hen aan de hand is. Of waarin zij anders zijn dan andere kinderen. Zelfs ouders blijken soms geen goed beeld te hebben van wat de TOS precies inhoudt. Iedereen heeft sterke en zwakke punten. De één kan goed voetballen, maar is niet zo snel met lezen. De ander kan goed rekenen, maar is snel verlegen. Sommige dingen hebben met de TOS te maken, maar veel ook niet.

Sommige kinderen met TOS denken dat al hun problemen door de TOS komen. Ze zien het heel zwart-wit. Zij denken bijvoorbeeld dat andere kinderen nooit twijfelen over hoe ze iets moeten zeggen. Of dat andere kinderen het nooit moeilijk vinden om te vragen of ze mee mogen doen. Dit soort dingen zijn door de TOS moeilijker, maar een deel is ook gewoon menselijk. Iedereen vindt het soms moeilijk iets te zeggen. Andere kinderen met TOS denken juist dat ze geen probleem hebben met taal. Zij weten bijvoorbeeld niet waarom ze naar een speciale school gaan. Beide ideeën kloppen niet goed.

Het helpt als je een beetje weet wie je bent. Want iedereen heeft goede en minder goede kanten. Je TOS is een onderdeel van jou. Een onderdeel dat soms heel lastig is en waar je mee moet leren omgaan. Maar jij bent niet je TOS. Er is veel meer over je te vertellen dan dat.

Psycho-educatie

Het leren nadenken over jezelf noemen we psycho-educatie. Wat kun je goed en wat vind je moeilijk? Wat doe je als je iets moeilijk vindt? Bijvoorbeeld als iemand jou niet begrijpt. Word je dan stil, of word je boos? Loop je weg, of probeer je het nog een keer? Als je jezelf een beetje kent kun je ook beter aan andere mensen vertellen wat fijn is voor jou. Soms wil je graag dat mensen langzamer praten, of dat ze iets een keer herhalen. Als andere mensen weten wat fijn is voor jou, kunnen ze daar rekening mee houden. Het is niet makkelijk dit te zeggen, maar het kan wel heel veel helpen.

Met het onderzoek EmoTOS willen we bijdragen aan de psycho-educatie van kinderen en jongeren met TOS. In het onderzoek vragen wij aan de kinderen en jongeren hoe zij zelf denken over hun taalprobleem. En hoe zij er mee omgaan. Wanneer is het wel een probleem en wanneer is het niet een probleem? Sommige kinderen hebben slimme oplossingen hoe ze er mee omgaan. Daar kunnen we andere kinderen mee helpen. En soms is er over praten en nadenken al goed.

Ook bij andere organisaties wordt nagedacht over psycho-educatie bij kinderen en jongeren met TOS. Daarom was er in januarie een bijeenkomst over psycho-educatie om hierin samen te werken. We hopen dat dit veel gaat opleveren! 

 

maart 2015